Sedlo
Měli bychom si uvědomit, že při jízdě ma koni strávíme většinu času v sedle, ať už jen trénujeme nebo se zrovna pokoušíme dobýt pěkné umístění na závodech. Ale proč se vracíme i k jízdě na koni bez sedla? V podstatě zjistíme, že někteří z nás mají v sedle větší rovnováhu a to mám na mysli to anglické či skokové nebo drezurní. Při závodech je přímo jednou z poviností mít sedlo, ale proč? Na to nám v dnešní době asi nikdo neodpoví. Tento článek je zde, abychom se o sedle jako takovém dozvěděli něco více, jeho popis, typy sedel...
Jako zemi původu sedel dnes často označujeme Itáli a jihozápadní země, ale ve skutečnosti tomu tak není, první sedla se objevili v Egyptě a Arábii. Dříve se sedla vyráběli z přírodních materiálů ( surová kůže a kožešiny, sedla se mastila sádlem - tukem, aby nenasákla vlhkost a kůň nemusel nosit více kilo), dnes se vyrábí dražší sedla z pravé kůže, ty méně kvalitnější a v cenově dostupěnjší sedla se dnes vyrábí ze syntetické nebo umělé kůže. Ve sportu i při tréninku jsou sedla naší nezbytnou pomůckou, v jezdeckém sportu je poviností, aby kůň měl sedlo při závodu, jinak se závodu ani nelze zůčastnit, stejně tak musí mít kůň i uzdečku. Dnes je sedlo už samozřejmostí každého jezdeckého páru (koně a člověka). Dříve si sedlo mohl pořídit málokdo.
TYPY SEDEL :
Anglický styl
- skokové sedlo (použití hlavně při skokových soutěžích a skokovém ježdění(
- sedlo skokově univerzální (dá se v něm skákat i normálně pracovat na jízdárně, skoky i práce na jízdárně jsou v něm pohodlné)
- školní sedlo (slouží hlavně k výuce jízdy na koni, tvar sedla přispívá ke stabilitě)
- univerzální sedlo (dá se použít skoro na všechny disciplíny, skoky, práce na jízdárně, vyjížďky i trénink drezúry)
- drezurní sedlo (využití v drezuře, prodloužené bočnice)
STRUČNÝ POPIS SEDLA (NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ČÁSTI) :
1. posedlí
2. poduška (sedlová komora)
3. kryt zámku
4. přední a zadní rozsocha
5. bočnice
6. třmen
7. třmenový řemen
8. podbřišník
9. kolenní opěrky